Kaj namestiti na računalnik
V spodnjih navodilih pišem o namestitvi Pythona 3.13. To je namerno: 3.14 je še čisto nov in bi imeli najbrž probleme s kakimi dodatnimi knjižnicami.
Do lani smo uporabljali pip
, s katerim je bilo kar veselje. Letos poskusimo, ali bo s condo kaj lažje.
Če ne gre, prinesite svoj računalnik na vaje in prosite asistente za pomoč.
Conda, Python in Jupyter Notebook
- Namestite conda-forge.
- Odprite ukazno lupino (pozivnik, shell, prompt, terminal). Na Windowsih je to
Cmd
, na MacOsTerminal
aliiTerm
, na Linuxubash
,zsh
alikajdrugegash
. - Napišite
conda install python=3.13
(in Enter). To bo namestilo Python 3.13. - Napišite
python --version
. Moralo bi izpisati nekaj v smisluPython 3.13.x
. - Napišite
conda install jupyter
.
PyCharm
Namestite PyCharm Community Edition. **V izogib zapletom ga nameščajte šele po tem, ko ste namestili Python.
Ko je PyCharm nameščen, boste za potrebe predmeta boste v njem ustvarili en (in en sam) projekt.
Ko prvič odprete PyCharm, izberite Create New Project.
- Izberite Pure Python.
- Location naj bo primeren direktorij, v katerega poddirektorijih boste imeli vaje, domače naloge in podobno. To bo nekaj v slogu
c:\Users\Jana\fakulteta\programiranje1
(na Windows, oz. ustrezno drugače drugod). Za vsak slučaj se na Windowsih izogibajte šumnikom. Izberite Custom environment.
- Izberite Generate new, tip naj bo Conda, Python version bo 3.13, ime pa ime okolje, npr.
prog
.
Če "Path to conda" ni nastavljen, PyCharm ni našel conde. Pri meni je na
/Users/janez/miniforge3/bin/conda
. Na Linuxu zna biti, ugibam, podobno le shome
namestoUsers
. Na Windows - nimam pojma. Bomo reševali skupaj, če bo treba.- Izberite Generate new, tip naj bo Conda, Python version bo 3.13, ime pa ime okolje, npr.
Vse to naredite le prvič. Nato boste v ta projekt dodajali vse, kar boste delali v okviru predmeta. Vse to boste lepo organizirali po poddirektorijih - kot boste videli početi mene na predavanjih.
Nastavitve PyCharma (na Windowsih)
Če vam na Windowsih ne delata znaka '[' in '{': pojdite na
File / Settings / Keymap
- Main menu / Navigate / Implementation(s)
- Main menu / Refactor / Extract / Field
in odstranite pripadajoči bližnjici Ctrl+Alt+B in Ctrl+Alt+F.
(Problem je v tem, da je tipka Alt Gr isto kot Ctrl + Alt, torej je AltGr+F, kjer bi dobili oklepaj, isto kot Ctrl+Alt+F, kar je bližnjica za Extract/Field...)
PyCharm nastavite, da bo delal z utf-8:
Editor / File Encodings Vse nastavite na utf-8
Če si že predtem odprl datoteko in ti desno spodaj piše CP1250 ali ISO-8859-nekaj, klikni in spremeni na UTF-8.
(Problem je v tem, da so Windowsi včasih neumni.)
Ustvarjanje datoteke s programom
PyCharm na levi strani kaže vsebino direktorija (mape) z vašim projektom (če to slučajno ni prikazano, kliknite pokonci obrnjen napis "Project" na levem robu). Tu lahko ustvarjate nove direktorije in znotraj tega datoteke s programi (in, če želite, drugimi stvarmi). Tu si vse, kar počnete pri tem predmetu (lahko pa tudi drugih, ki bodo povezani s Pythonom) lično uredite po direktorijih. Pri meni je to videti tako.
Desnokliknite na ime direktorija, izberite New in potem Directory (če želite ustvariti direktorij) ali Python file (za datoteko s programom v Pythonu). V slednjo potem tipkate program, kot je bil program za pretvarjanje temperatur, ki smo ga/ga bomo napisali na predavanju. Program poženete s Ctrl-Shift-F10 (Windows) ali Ctrl-Shift-R (macOS, odvisno od nastavitve) ali z menujem Run /Run ... in potem izberete datoteko.
Če gre za domačo nalogo in morate ta program naložiti na Učilnico, ga najdete v direktoriju z vašim projektom (tako da uporabite Explorer na Windowsih, Finder na macOS ali karsižebodi na Linuxu); na gornji sliki je to na namizju v fakulteta/programiranje1. Precej verjetno boste lahko datoteko s programom povlekli kar iz PyCharmovega drevesa datotek naravnost v obrazec za oddajo v brskalniku.