Kaj namestiti na svoj računalnik
Tule so navodila za nameščanje Pythona, ki ga potrebujemo, ter PyCharma in Jupyter Notebooka, ki sta priporočena. Če ne gre: prinesite svoj računalnik na vaje (ali predavanje) in prosite asistenta (ali profesorja) za pomoč.
V spodnjih navodilih pišem o namestitvi Pythona 3.13. To je namerno: 3.14 je še čisto nov in bi imeli najbrž probleme s kakimi dodatnimi knjižnicami.
Conda
Letos poskusimo namestiti Python tako, kot ga namešča resen računalnikar, ne kot dedek, ki sicer ne zna poslati maila s priponko.
- Namestite condo: conda je eden od Pythonovih "upraviteljev paketov" (kot apt za Ubuntu, kot npm za node ...). S condo namestimo Python in različne dodatne knjižnice zanj. Trenutno najbolj primerna različica je conda-forge.
- Odprite ukazno lupino (pozivnik, shell, prompt, terminal). Na Windowsih je to
Cmd
, na MacOsTerminal
aliiTerm
, na Linuxubash
,zsh
alikajdrugegash
. - Različica 1 (če ne želite uporabljati navideznih okolij):
- Napišite
conda install python=3.13
. To bo namestilo Python 3.13.
- Napišite
- Različica 2 (priporočena):
- Napišite
conda create -n prog python=3.13
. Conda bo ustvarila novo navidezno okolje za Python z imenomprog
(lahko tudiprogramiranje1
ali kaj drugega) in vanj namestila Python 3.13.
- Napišite
Prednost različice 1 je preprostost. Prednost 2 je, da imate na ta način lahko več različic Pythona, različne zbirke knjižnic ipd. Slabost 2 je, da boste morali aktivirati navidezno okolje.
Torej: ko odprete lupino/pozivnik/terminal, morate napisati conda activate prog
. To velja za to okno; ko odprete novo, je spet v "osnovnem" okolju.
Jupyter notebooka
Namestitev:
- Po potrebi napišete conda activate prog
, da aktivirate okolje.
- Nato conda install jupyter
.
Poganjanje Notebooka
- Po potrebi
conda activate prog
- Nato
jupyter notebook
Uporaba Notebooka:
- Brskalnik kaže vsebino direktorija, kjer ste pognali jupyter-notebook. Če je v tistem direktoriju ali poddirektoriju .ipynb z zapiski predavanj, ga poklikajte in se bo pokazal v novem zavihku. Lahko pa si pripravite tudi nov notebook, tako da izberete
New
inPython 3
. - Sicer pa: pogooglajte. Dokumentacija Jupytra je videti dokaj grozljiva (vsaj za začetnika): https://jupyter-notebook.readthedocs.io/en/latest/notebook.html. Eden bolj prvih zadetkov na Googlu, https://www.dataquest.io/blog/jupyter-notebook-tutorial/, je videti prijaznejše.
Rezervni scenarij: namestitev Pythona brez conde
Windows: namestite Python. Ko je namestitev končana, pobrišite namestitveni program, da kasneje ne bi povzročal sitnosti.
Linux: python že imate, vendar najbrž pod imenom
python3
(python
se nanaša na Python 2.7, ki za nas ne bo OK). Preverite, da je vsaj 3.10 in ukrepajte, če ni.macOS: nekaj že dobite z operacijskim sistemom, vendar ni nujno, da je dovolj nov in da ima vse, kar potrebujemo. Za vsak slučaj priporočam namestitev novejšega s spletne strani Pythona ali pa (boljše) tako, da si namestite homebrew in nato v Terminalu poženete
brew install python
.
Nameščanje Jupytra je potem malo bolj pestro; na Windows in MacOs lahko uporabite pip
, na Linuxu se boste prej najbrž hecali z venv
.
PyCharm
PyCharm (zastonjska različica, PyCharm Community Edition) je priporočen. V izogib zapletom ga nameščajte šele po tem, ko ste namestili Python. Kdor hoče, lahko uporablja druga okolja za Python (zadnje čase je najbolj popularen Visual Code), vendar se boste potem včasih morali znajti sami; tu (in kasneje pri predmetu) bodo samo navodila za PyCharm.
Ustvarjanje projekta v PyCharmu
Za potrebe predmeta boste v PyCharmu ustvarili en (in en sam) projekt.
Ko prvič odprete PyCharm, izberite Create New Project.
- Izberite Pure Python.
- Location naj bo primeren direktorij, v katerega poddirektorijih boste imeli vaje, domače naloge in podobno. To bo nekaj v slogu
c:\Users\Jana\fakulteta\programiranje1
(na Windows, oz. ustrezno drugače drugod). Za vsak slučaj se na Windowsih izogibajte šumnikom. Izberite Custom environment.
- Če ste si v prvem koraku ustvarili navidezno okolje, lahko izberete Select Existing in ga poiščete v seznamu. Če ga PyCharm ni našel, kliknite ikonico z mapo in ga poiščite ročno.
- Če si v prvem koraku niste ustvarili navideznega okolja, prepustite to PyCharmu: izberite Generate new, tip naj bo Conda, Python version bo 3.13, ime pa ime okolje, npr.
prog
.
Če Path to conda ni nastavljen, PyCharm ni našel conde. Pri meni je na
/Users/janez/miniforge3/bin/conda
. Na Linuxu zna biti, ugibam, podobno le shome
namestoUsers
. Na Windows - nimam pojma.
Vse to naredite le prvič. Nato boste v ta projekt dodajali vse, kar boste delali v okviru predmeta. Vse to boste lepo organizirali po poddirektorijih - kot boste videli početi mene na predavanjih.
Nastavitve PyCharma (na Windowsih)
Če vam na Windowsih ne delata znaka '[' in '{': pojdite na
File / Settings / Keymap
- Main menu / Navigate / Implementation(s)
- Main menu / Refactor / Extract / Field
in odstranite pripadajoči bližnjici Ctrl+Alt+B in Ctrl+Alt+F.
(Problem je v tem, da je tipka Alt Gr isto kot Ctrl + Alt, torej je AltGr+F, kjer bi dobili oklepaj, isto kot Ctrl+Alt+F, kar je bližnjica za Extract/Field...)
PyCharm nastavite, da bo delal z utf-8:
Editor / File Encodings Vse nastavite na utf-8
Če si že predtem odprl datoteko in ti desno spodaj piše CP1250 ali ISO-8859-nekaj, klikni in spremeni na UTF-8.
(Problem je v tem, da so Windowsi včasih neumni.)
Ustvarjanje datoteke s programom
PyCharm na levi strani kaže vsebino direktorija (mape) z vašim projektom (če to slučajno ni prikazano, kliknite pokonci obrnjen napis "Project" na levem robu). Tu lahko ustvarjate nove direktorije in znotraj tega datoteke s programi (in, če želite, drugimi stvarmi). Tu si vse, kar počnete pri tem predmetu (lahko pa tudi drugih, ki bodo povezani s Pythonom) lično uredite po direktorijih. Pri meni je to videti tako.
Desnokliknite na ime direktorija, izberite New in potem Directory (če želite ustvariti direktorij) ali Python file (za datoteko s programom v Pythonu). V slednjo potem tipkate program, kot je bil program za pretvarjanje temperatur, ki smo ga/ga bomo napisali na predavanju. Program poženete s Ctrl-Shift-F10 (Windows) ali Ctrl-Shift-R (macOS, odvisno od nastavitve) ali z menujem Run /Run ... in potem izberete datoteko.
Če gre za domačo nalogo in morate ta program naložiti na Učilnico, ga najdete v direktoriju z vašim projektom (tako da uporabite Explorer na Windowsih, Finder na macOS ali karsižebodi na Linuxu); na gornji sliki je to na namizju v fakulteta/programiranje1. Precej verjetno boste lahko datoteko s programom povlekli kar iz PyCharmovega drevesa datotek naravnost v obrazec za oddajo v brskalniku.